یاد خدا آرام بخش دلهاست
 
آخرین مطالب
 
پیوندهای روزانه
اصول اولیه در نرم افزار Cabri 3D
  • اولین ساختمان سه بعدی شما در CABRI 3D
  • ایجاد اولین سند در CABRI 3D
  • ساخت یک کره
  • ایجاد کردن یک چند وجهی (مکعب)
  • ایجاد یک سند جدید
  • مفهوم بخش های آشکار یا پنهان یک سطح
  • یک سند جدید ایجاد کنید
  • تغییر زاویه دید
  • نقطه در فضا

ایجاد اولین سند در CABRI 3D

روی آیکن CABRI 3D دوبار کلیک کنید برنامه به طور اتوماتیک یک سند تک صفحه ای شامل یک ناحیه کاری سفید که یک سطح زمینه خاکستری در وسط آن قرار گرفته است، ایجاد می کند.

ایجاد اولین سند در CABRI 3D

ابتدا شما دو شی سه بعدی ایجاد می کنید. در این مثال یکی از توابع  CABRI 3D  شرح داده می شود.

 

ساخت یک کره

نوار ابزاری که در بالای سند پنجره می باشد امکان دسترسی به یک سری از جعبه ابزارها را میسر می کند. جعبه ابزار (گزینه)  Surfaces، (چهارمین دکمه از چپ) را کلیک کرده، نگه دارید و از فهرست آبشاری (منوی ستونی) گزینه Sphere را انتخاب کنید. 


نشانگر موس به شکل یک مداد تغییر می کند.

بار اول حدود یک سانتی متر از سمت چپ نقطه وسط سطح زمینه ( صفحه خاکستری ) را کلیک کنید ، سپس بار دیگر دو سانتی متر از سمت چپ اولین نقطه را کلیک کنید.  شما یک کره ایجاد کرده اید.


برای تغییردادن (یا اصلاح) کره، روی جعبه ابزار Manipulation کلیک کنید.

برای تغییر اندازه کره، از ماوس، با کلیک کردن و کشیدن بر روی اولین نقطه یا دومین نقطه ای که ایجاد کردید، استفاده کنید.

برای انتقال (حرکت) کره آن را انتخاب کنید و به وسیله ماوس آن را به یک مکان جدید بکشید.

روی سطح زمینه خاکستری در سمت راست  کره کلیک کنید.

سپس ماوس را دو سانتی متر به راست و  یک سانتی متر به سمت بالا حرکت دهید. دکمه Shift را پایین نگه داشته و ماوس را حدود پنج سانتی متر به سمت بالا حرکت دهید سپس کلیک کنید. شما یک مکعب XYZ ایجاد کرده اید.

برای تغییر دادن (اصلاح) مکعب XYZ ابزار Manipulation را انتخاب کرده و همان روشی را که در کره استفاده کردید، دنبال کنید. ( قسمت قبلی را ببینید)

 

ایجاد یک سند جدید

برای ساختن یک مجموعه جدیدی از اشکال بایستی یک سند جدید ایجاد کنید. File-New را انتخاب کنید. برنامه یک سند جدید با یک محیط کاری که به صورت پرسپکتیو (دور نمایی از یک فضای سه بعدی) معمولی نمایش داده می شود ایجاد می کند.

برای اضافه کردن صفحات یا ناحیه های کاری به یک سند یا انتخاب کردن از یک دسته پرسپکتیو گزینشی( پیش فرض) فصل 6 (دسترسی به توابع پیشرفته) را ببینید.

 

مفهوم بخش های آشکار یا پنهان یک سطح

برای درست فهمیدن چگونگی وظایف Cabri 3D شما باید مفهوم بخش های آشکار و پنهان سطح ها را درک کنید. در این قسمت هر شی که شما در Cabri 3D ایجاد کردید روی یک سطح قرار گرفته شده است ، که به عنوان سطح زمینه شناخته شده است.

 

یک سند جدید ایجاد کنید

سطح خاکستری در مرکز، مشخص کننده قسمت آشکار (VP)در سطح زمینه است. همه ساختمان ها یی که شما در این بخش ساختید بر روی قسمت(VP) یا خارج از آن، لزوماً روی سطح زمینه قرار گرفته شده اند. (شما بعدا خواهید دید که می توان سطح های دیگری را به سند اضافه کرد.)

 

برای دیدن اینکه چطور این کار انجام می شود با ساختن دو مکعب XYZ روی VP شروع کنید. سپس دو مکعب جدید خارج از VP در قسمت بالای ناحیه کاری ایجاد کنید. بعد از ایجاد هر مکعب نشانگر موس را به سمت بالای VP بکشید. حال یک مکعب جدید پایین قسمت ناحیه کاری ایجاد کنید.

در نتیجه شما می ببینید که مکعب های بالایی روشن تر هستند و مکعب های پایینی تیره تر ند.  این به نشان دادن تاثیر عمق کمک می کند. همه این مکعب ها روی همان سطح قرار گرفته اند، روی VP  یا روی امتداد پنهان از VP ،که مشخص کننده قسمت پنهان (NVP) می باشد.

 

تغییر زاویه دید

شما می توانید ساختارهایتان را از زوایای (جهات)گوناگون ببینید .مانند اینکه آن را در یک توپ شیشه ای(بلورین) قرار دهید و بتوانید آن را در هرجهتی بچر خانید. برای تغییر دادن زاویه دید یک صحنه، نشانگر ماوس را در هر جایی از ناحیه کاری بگذارید و دکمه راست ماوس را پایین نگه داشته و آن را حرکت دهید. حرکت دادن ماوس را از بالا به پایین شروع کنید.

 

به وسیله تغییر زاویه دید، می ببینید که همه مکعب هایی را که در ابتدا ساخته اید به درستی روی همان سطح قرار گرفته اند.خواه (چه)در بالا و یا پایین آن باشند.

حالا ماوس را از چپ به راست به جای از بالا به پایین حرکت دهید. در نتیجه شما تغییرات را از زاویه افقی می ببینید. (برای تغییر دادن زاویه دید روی مکینتاش با تک دکمه ماوس، ابتدا کلیدCommand و یا کلید Ctrl را پایین نگه دارید و سپس با ماوس کلیک کرده ، بکشید)

وقتی که در حال کار کردن هستید، بارها زاویه دید را تغییر دهید. این کار دید واضحی از کار و فهم بهتری از امکانات برنامه را به شما ارائه می دهد. اگر شما در حال ساختن یک ساختار پیچیده هستید تغییردادن زاویه دید ممکن است اضافه کردن یک شی جدید را آسان تر کند. 

نقطه در فضا

نقاطی که روی یک شی موجود یا روی سطح قرار نگرفته اند(ایجاد نشده اند) نقاط فضا یی نامیده می شوند. به طور پیش فرض این نقاط روی امتداد پنهان VP از سطح زمینه در فضا قرار گرفته اند(ایجاد شده اند). هر چند، نقاط قرار گرفته در فضا دارای موقعیت خاصی هستند که می توانند قبل از ساخته شدن، به صورت عمودی حرکت کنند. برای شرح این موضوع، دو خط ایجاد خواهیم کرد.

 ابتدا یک سند جدید باز کنید. روی جعبه ابزار Curves(سومین دکمه) را کلیک کرده و نگه دارید و ابزار Line را از فهرست آبشاری (منوی باز شده)انتخاب کنید.

ابتدا یک خط به وسیله ایجاد دو نقطه روی VP از سطح زمینه بسازید. (مثال را ببینید) سپس دومین خط را ایجاد کنید اما این بار دومین نقطه در فضا را رویNVP سطح زمینه قرار دهید. (مثال را ببینید)

از ابزار Manipulation استفاده کنید. نقطه ای را که در فضا ساخته اید انتخاب کرده و کلیدShift را پایین نگه دارید و نقطه را رو به بالا حرکت دهید. همانطوری که  ملاحظه می کنید ، نقطه به صورت مستقیم حرکت کرده و خطی در حال ساخته شدن است. سپس سعی کنید آنچه را که انجام دادید، بر روی هر نقطه روی VP انجام دهید. در می‏یابید که ممکن نیست آنرا بطور عمودی حرکت دهید.



مرتبط با: آموزش ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات